Noua abordare a domeniului cercetare / dezvoltare în AFER după anul 2007
Structura Organizatorica a AFER aprobata prin OMT nr. 373 din 01.03.2007, consfinteste infiintarea Compartimentului Cercetare si reluarea explicita a activitatii de cercetare stiintifica si dezvoltare in AFER.
In perioada 2007 - 2008 s-au realizat urmatoarele proiecte de cercetare-dezvoltare:
- Managementul riscurilor in cadrul unui sistem pentru centralizarea electronica a statiilor de cale ferata;
- Utilizarea biocombustibililor obtinuti din uleiuri vegetale in tractiunea feroviara;
- Dispozitiv pentru controlul vitezei trenurilor la limitarile si restrictiile de viteza in legatura cu instalatia INDUSI;
In prezent sunt in derulare urmatoarele proiecte de cercetare-dezvoltare:
- Sisteme electrice optimizate energetic pentru transportul terestru utilizand baterii si supercondensatori - TRANS-SUPERCAP;
- Managementul performantelor referitoare la fiabilitate, disponibilitate, mentenabilitate si siguranta pentru un sistem dispecer feroviar - MANDIF;
- Dezvoltarea fabricatiei de alte mijloace de transport, integrarea in tendintele de dezvoltare europeana si mondiala;
- Standuri inovative de incercari ala echipamentelor pentru tractiune electrica - SIETE.
Sunt in curs de finantare urmatoarele proiecte de cercetare-dezvoltare:
- Asistarea inteligenta a deciziilor privind conducerea operativa a trenurilor, pe baza unor metode si modele avansate de atenuare a perturbatiilor;
- Metode si modele avansate pentru asistarea inteligenta a deciziei in domeniul managementului tactic al traficului feroviar.
Au fost propuse spre licitare urmatoarele proiecte de cercetare-dezvoltare:
- Sistemul GSM-R la CFR. Studiu si sector pilot;
- Sistemul ETCS, nivel I si nivel II. Concept de migrare cu mentinerea sistemului actual de semnalizare si control al vitezei;
- Instalatii fixe de tractiune electrica pentru viteze mari la CFR. Linie de contact, instalatii de protectie, instalatii de alimentare;
- Sisteme informatice pentru instruirea personalului
- de tractiune in utilizarea echipamentelor de tehnica de calcul de la bordul locomotivelor;
- Biocombustibili. Efecte asupra motoarelor de tractiune;
- Strategia de reabilitare si modernizare a subsistemului de comanda - control - semnalizare in vederea realizarii conditiilor pentru implementarea sistemului de management a traficului ERTMS/ETCS;
- Elaborarea reglementarilor de siguranta pentru realizarea interoperativitatii in sistemul de transport feroviar conventional transeuropean pe teritoriul Romaniei;
- Preluarea Specificatiilor Tehnice de Interoperativitate si aplicarea acestora in sistemul de transport feroviar conventional transeuropean pe teritoriul Romaniei;
- Stabilirea cadrului de implementare a sistemului de management al sigurantei feroviare, conditie pentru acordarea certificatului de siguranta operatorilor de transport feroviar si de autorizare in materie de siguranta a administratorului si gestionarilor de infrastructura;
- Realizarea unei baze de date a evenimentelor si accidentelor feroviare, care sa permita analiza statistica a cauzelor tehnice si / sau de natura umana - psihologica - a acestora, cu impact pozitiv asupra ridicarii nivelului de siguranta a caii ferate;
- Sisteme inteligente de transport. Eficientizarea transportului multimodal prin introducerea integratorilor de transport si a coodonatorilor de lanturi logistice.
Sunt propuse pentru promovare in regim de plan intern urmatoarele proiecte:
- Sistem automat pentru gestiunea cantitatilor de lichide din rezervoare mari (combustibili, lubrifianti);
- Monitorizarea trecerilor la nivel cu sisteme video si transmiterea imaginii in timp real pe locomotiva;
- Pedale electronice pentru sesizarea materialului rulant de cale ferata;
- Sistem de franare electrica recuperativa si demarare a materialului rulant motor, cu acumulare pe supercondensatori.
|